Optymalizacja kosztów firmowych – jak znaleźć dobrego doradcę?

Firmy, szczególnie te, które już jakiś czas pracują na rynku i obracają sporą sumą pieniędzy, nierzadko zmagają się z wieloma problemami. Jednym z nich są powszechnie spotykane problemy finansowe. Te z kolei dzielą się na dwie, z pozoru podobne płaszczyzny. Pierwszym, najczęściej spotykanym problemem jest ogólny kłopot dotyczący finansów. Nieumiejętne zarządzanie pieniędzmi może z początku prowadzić do niewypłacalności wynagrodzeń pracowników, niepłaceniem faktur, a w konsekwencji – konieczności zamknięcia firmy i ogłoszenia bankructwa.

Z pewnością każdy właściciel jakiegokolwiek biznesu chce uniknąć takiej kolejności rzeczy, dlatego powinien szukać rozwiązań już na samym początku. Druga płaszczyzna to wspomniana w tytule – optymalizacja kosztów. Jest to konieczność wyrobienia umiejętności w zakresie zarządzania pieniędzmi po to, by ewentualnych problemów uniknąć. Niemniej jednak, nie jest to działanie, które da się realizować od ręki. Potrzeba wiele lat doświadczenia i kompetencji, by finansami zarządzać, a co więcej – robić to umiejętnie.

Nie każdy musi znać się na tego typu działaniach, dlatego istnieją takie zawody jak doradca finansowy. W firmach jest to osoba powszechnie zatrudniana, ponieważ jej działania są nieocenione. Pomaga operować pieniędzmi w taki sposób, by uniknąć problemów i konsekwencji z nich płynących. Wszystko wydaje się piękne do czasu, gdy trzeba takiego radcę znaleźć. Pytanie więc – jak to robić oraz jak weryfikować kompetencje oferowane przez takie właśnie osoby?

  • Pierwsze co od razu przychodzi na myśl, to źródło w którym szukamy radcy finansowego.

    Najlepsze okazują się być polecenia znajomych, którym można zwyczajne zaufać. W przedsiębiorstwach panuje bardzo duża komunikacja z pracownikami i wzajemne wspieranie się. Lepiej jest zdecydować się na sprawdzoną osobę z której usług ktoś wcześniej korzystał, niż zatrudniać kogoś ,,z ulicy’’;

  • Znalezienie dobrego doradcy wiąże się także z prywatnym zainteresowaniem i zaangażowaniem. Każdego doradcę powinno się weryfikować już na pierwszej rozmowie. Zaleca się pytanie o jego doświadczenie w branży, przeszłe sprawy, sukcesy, a nawet porażki.

    Wszystko po to, by sprawdzić, że nada się on do rozwiązania problemów finansowych właśnie w naszej firmie, a przy tym – jest uczciwy i prawdziwy;

  • Doradca prawny w zakresie finansów nie musi znać się na wszystkich produktach tego typu. Także w tym zawodzie istnieją specjalizacje, którymi poszczególni pracownicy się zajmują. Dobrze jest zadbać o to, by takie informacje sprawdzić;
  • Istnieje także możliwość poproszenia doradcy o kontakty do klientów, z którymi realizował wcześniejsze projekty. W ten sposób możemy dotrzeć do referencji i dowiedzieć się o rzeczywistych działaniach takiej osoby. Z pewnością poda numery do tych, z którymi współpraca poszła gładko i bezproblemowo, co nie oznacza, że jest to marne źródło informacji, a wręcz przeciwnie;
  • Zanim powierzysz optymalizację kosztów w firmie konkretnej osobie, zaufaj jej.

    Jeśli będzie zadawać dużo pytań i wykaże chęć dokładnego zrozumienia źródła problemu – możesz być pewny, że dobrze trafiłeś. Nigdy nie ufaj komuś, kto od razu proponuje rozwiązania, bo skąd ma wiedzieć, że są one dobre dla twojej firmy?

.